15 تکنیک برای جذاب کردن داستان
به طور کلی، حتی یک ایده عالی هم به واقعیت تبدیل نخواهد شد، اگر موفق به متقاعد کردن اطرافیان خود نسبت به ارزش آن نشوید. یک داستان نویس خوب می تواند ایده های خود را به طور موثر توضیح دهد و از آنها حمایت کند. اینکه بتوانید مخاطبان خود را مجذوب خود کنید، به شما امکان می دهد ایده ها را تحقق بخشید. در این مقاله می توانید 15 ترفند ساده را بیابید که می توانید فوراً از آنها برای چاشنی داستان های خود استفاده کنید. این تکنیکهای داستانگویی بسیار قدرتمند هستند و در کتابهای مشهور، مستند، برنامههای تلویزیونی، نمایشهای تئاتر، فیلمها، بازیهای رایانهای، گفتگوهای تد و بسیاری زمینههای دیگر مورد استفاده قرار گرفتهاند.
15 تکنیک قدرتمند داستان گویی
پیش نمایش داستان
به مخاطبان خود نگاهی اجمالی به داستان خود بدهید. چشنده آنچه شما باید ارائه دهید. مردم کنجکاو خواهند بود که بیشتر ببینند و بشنوند. درست مثل اینکه بعد از دیدن یک تریلر جذاب از یک فیلم جدید، می خواهید فیلم کامل را تماشا کنید. به همین دلیل است که پس از دیدن پیش نمایش قسمت بعدی سریال مورد علاقه خود در نتفلیکس، به یک شب دیگر از تماشای پرخوری کشیده می شوید.
مطلب یا داستان جالب
مردم از «دستهای سست» متنفرند. ما نیاز به تعطیلی داریم. به همین دلیل است که «کلیف هنگر» (معروف از آخرین ثانیههای یک سریال تلویزیونی)، راهی عالی برای جلب و جلب توجه مردم است. مخاطبان شما ناامید خواهند شد تا بدانند داستان شما چگونه توسعه می یابد یا به پایان می رسد.
سورپرایز
با افزودن عناصر غیرمنتظره یا پیچش های داستانی، داستان خود را هیجان انگیز نگه می دارید. شما می توانید با کار کردن به سمت چیزی و سپس، از هیچ جا، بردن داستان خود به سمت دیگری به این هدف برسید. شما همچنین می توانید یک اتفاق غیرمنتظره را معرفی کنید که مخاطب شما را از آب درآورد.
رمز و راز
ما موجوداتی کنجکاو هستیم و کمی رمز و راز می تواند کنجکاوی ما را تحریک کند. مثل حل یک معما یا تماشای یک ترفند جادویی است. ما می خواهیم بفهمیم که چگونه کار می کند. ما می خواهیم راز را بفهمیم و تا زمانی که آن را حل نکنیم، رها نمی کنیم. برای داستان نویس، این به معنای مخاطب مجذوب شده است.
شوخ طبعی
یک جوک بگویید، یک قالب خنده دار انتخاب کنید یا عناصر احمقانه را به داستان خود اضافه کنید. طنز یک راه قدرتمند برای جذب مخاطب است. اگر مردم را سرگرم کنید، آنها دوست دارند بیشتر بدانند. مرا بخندان و من گوش خواهم داد.
تعجب
چیزهای قابل توجه توجه ما را جلب می کند. چه چیزی خارقالعاده، جالب یا عجیب باشد. اگر چیزی است که مردم قبلاً هرگز ندیده یا نشنیدهاند، میخواهند بیشتر بدانند. مردم را متعجب کنید تا داستان شما بچسبد و گسترش یابد.
درام
داستان سرایی عالی همه چیز درباره درام است. درام چیزی است که داستان را جذاب می کند. درام می تواند یک مشکل مستقیم باشد ("اگر کاری نکنیم به آن کوه یخ برخورد کنیم!")، یک درگیری ("ما فقط دو قایق نجات باقی مانده داریم، باید انتخاب کنیم که چه کسی زنده بماند یا بمیرد...") یا تهدید مستقیم، به اصطلاح «تیک تاک ساعت» («به دلیل آسیب های جبران ناپذیر، کشتی ظرف 60 دقیقه به قعر اقیانوس غرق می شود!»)
وقتی میخواهید یک داستان دراماتیک عالی تعریف کنید، به شما توصیه میکنم از «تکنام» جوزف کمپبل استفاده کنید. بیشتر به عنوان "سفر قهرمان" شناخته می شود. این طرح کلاسیک برای هر داستان قهرمان است. شما می توانید آن را در همه جا پیدا کنید. از افسانهها، افسانهها و افسانههای باستانی گرفته تا کتابهای مشهور جهانی و فیلمهای هالیوود، مانند ماتریکس، هری پاتر، ارباب حلقهها، و جنگ ستارگان. همه آنها از یک ساختار داستان سرایی استفاده می کنند.
شخصی سازی
اعداد (مهم نیست چقدر چشمگیر) داستانی خسته کننده را ایجاد می کنند. مخاطب شما باید احساس همدلی و احساس کند. به همین دلیل است که همیشه باید شخصیتی را معرفی کنید که بتواند با آن ارتباط برقرار کند. این می تواند شما باشید، اما همچنین می تواند یک شخصیت (تخیلی یا واقعی) باشد که به ارتباط بیشتر داستان شما کمک می کند. پس از یک فاجعه، سازمانهای غیرانتفاعی قربانیان فردی را در کمپین خود نشان میدهند تا یک مشکل انتزاعی (مثلاً یک زلزله) را به داستانی قابل ربط از فردی مانند من و شما تبدیل کنند.
شرور
اگر قهرمان داستان شما قهرمان داستان است، می توانید آنتاگونیست او را نیز بسازید. دشمنی که شخصیت اصلی شما با آن رقابت می کند. شخصیت شرور منبع خوبی برای درام است. نبرد بین یک قهرمان و یک آنتاگونیست داستان را جذاب می کند. فقط دربارش فکر کن. هری پاتر بدون ولدرمورت چیست؟ بتمن بدون جوکر؟ جری بدون تام؟ برای الهام گرفتن از شرور، ممکن است بخواهید جدول تناوبی داستان سرایی جیمز هریس را بررسی کنید.
استعاره
«قلم از شمشیر قویتر است.» «یک سیب در روز پزشک را از خود دور میکند.» «خنده بهترین داروست.» زبان ما پر از استعاره است. استعاره روشی قدرتمند برای جذب تخیل مخاطب با مقایسه دو موضوع نامرتبط با یکدیگر است. می توانید از یک استعاره به عنوان بخشی از داستان خود استفاده کنید یا می توانید کل داستان خود را به یک استعاره بزرگ تبدیل کنید.
هدف
هدف شخصیت اصلی شما چیست؟ او باید چه کار کند؟ کوهنوردی؟ برنده بازی؟ نجات یک شاهزاده خانم؟ با هدف دادن به شخصیت اصلی خود، به داستان خود جهت می دهید.
آینده روشن
یک داستان نویس واقعی قادر است تصویری واضح ترسیم کند. "رویایی" که شما را به آینده امیدوار می کند. یک داستان نویس بزرگ در مورد آنچه هست صحبت نمی کند، بلکه در مورد آنچه می تواند باشد صحبت خواهد کرد. فقط به «ما انتخاب میکنیم به ماه برویم» جان اف کندی یا «من رویایی دارم» اثر مارتین لوتر کینگ فکر کنید.
داستان ها
استفاده از چندین خط داستانی می تواند به جذاب تر کردن داستان شما کمک کند. برای مثال می توانید داستان اصلی را از دید چندین شخصیت مختلف تعریف کنید. همچنین می توانید چندین داستان را به عنوان مثال برای اثبات یا توضیح پیام اصلی خود به اشتراک بگذارید.
زمان
به عنوان یک داستان نویس، می توانید با زمان بازی کنید. برای اینکه داستان خود را پویاتر کنید، می توانید از نیمه راه (مثلاً در میانه اکشن)، فلش بک به گذشته یا فلش به جلو به آینده شروع کنید. از سرعت بخشیدن یا کاهش سرعت کارها برای واضح تر کردن داستان خود دریغ نکنید.
اوج و پایین
داستانی که به خوبی گفته می شود از پستی و بلندی ها تشکیل شده است. به هر حال، شما نمی توانید به طور مداوم مخاطبان خود را در حالت تعلیق رها کنید. این را در ذهن داشته باشید و اقدامات هیجان انگیز را با لحظات آرام تغییر دهید. تنش را تغییر دهید و برای رسیدن به اوج تلاش کنید.
جمع بندی
آیا این مقاله در مورد داستان سرایی خلاق را دوست داشتید؟ سپس آدرس ایمیل خود را بگذارید و ما شما را در جریان مقالات رایگان خود در زمینه حل خلاقانه مشکلات و نوآوری قرار خواهیم داد. ما به طور منظم ابزارها و تکنیک هایی را به اشتراک می گذاریم که می توانید در زندگی شخصی و حرفه ای خود از آنها استفاده کنید.
منبع: +